Wednesday, June 22, 2011

rhapsody of love 11

Home sweet home...

Aku tersenyum mendengar kata hati yang tiba-tiba nak berkata macam tu. Deruan kipas siling terasa begitu menenangkan. Bau rumah yang dah lama tak bau. Ruang bilik yang lama tak tatap. Rindu? Memang rindu pun. Nak dekat enam tahun bertapa di negara orang, mana boleh tak rindu pada rumah sendiri, tanah air sendiri. Orang sewel dan lupa daratan aje yang akan kata aku-tak-rindu-langsung-kat-rumah-aku itu.

Semalam, waktu menjejak kaki di KLIA, rasa macam nak terhambur air mata ni. Tak sangka aku dah tamat belajar. Tak sangka aku dah besar tagun. Tak sangka aku akan jadi doktor! Haha. Aku tergelak. Doktor Chempaka Zurilliana? Doktor Chacha? Erk? Dua-dua tak sedap. But still... I am a doctor.

Aku teringat Maira semalam..

"Chacha!" Suara Maira melaung hampir bergema satu KLIA ni. Tapi aku pun excited jugak, terus lambai-lambai kat dia. Aku fikir nak melompat sekali tapi.... boleh ke?


Aku meluru ke arah Maira lalu tubuhnya aku tarik dan terus peluk gaya tak nak lepas. Sumpah aku rindu Maira. Lama tuuu aku tak jumpa dia. Sambil sempat juga aku kerling mak dan abah di belakang yang geleng kepala.


"Waaaa! Rindu kat kauuuuu..."


"Aku pun." Maira gelak. "Halllamakkk, cha. Kau makin kurus laaa..." Dia pegang pinggang aku. Belek-belek macam aku ni patung yang buat belit baju kat shopping complex nuh. 


"Well, aku kan doctor vogie!"


"Perasan!" 

Perasan kemendenya kan? Memang vogie pun. Aku gelak sorang-sorang.

Lamunan terganggu bila telinga menangkap ketukan di pintu. Aku angkat kening sebelah. Siapalah yang rajin benar nak ganggu waktu berangan aku pagi-pagi lepas Subuh ni? Hisshhh...

"Masuk. Angah tak kunci." Aku jerit.

Wajah adik bongsu aku tersembul di muka pintu dengan senyuman ceria dia. Aku buat muka selamba. Adik ni memang tau aje bila nak kerat waktu orang. Oh ye, sebut pasal adik.. adik dah habis SPM dengan jayanya.  Dah besar dah adik ni. Macam tak percaya. Masa aku sedang bernazak kat sana, adik melangkah dewasa. Walaupun begitu, manja masih tak boleh nak berkarat.

"Pehal sibuk datang bilik angah?" Aku buat kerek.

"Saja. Adik tau angah tak tidur. So why not crash tempat angah kejap? Jangan nak jadi kedekut sangatlah,"jawab si adik. Eeee....! Potong lidah tu karang!

"Cakap ajelah adik rindu angah big time." Sengih dah mula nak keluar. Bahu adik aku peluk dengan sebelah tangan. Dia bersandar padaku dan merehatkan kepalanya di dada aku. See? What did I tell ya? She's manja alright.

"Buat medic best tak ngah?"

"Eh?"

"Random." Dia senyum comel. Puh-lease! Comel? Comel aku lagi okeh~

"Apsal? Adik teringin nak ambil medic?" Aku melarikan jari-jari aku di celah rambut adik yang lurus dan panjang.

"Teringin juga laa..." Adik gelak. Dia dongak ke atas menentang mataku. "Kalau adik jadi doktor juga, abah kasi tak? I mean.. abah kan jenis suka tetap hukum-hakam sendiri."

Erk? Bulat mata aku sekejap.

"Along dengan angah kena buat ikut flow abah. Mesti adik kena juga kan?"

Aku renung wajah adik. Aku pernah lihat wajah sebegitu sewaktu aku di usia dia. Wajah runsing dan risau. Wajah keliru dan tak tahu. Aku pernah alaminya. Nafas dihela dua tiga kali. Sebenarnya tengah cari ayat untuk diucap pada si adik.

"Dulu kan...adik tau angah nak jadi apa?" Jari-jari ni memang tak boleh berhenti bermain di rambut adik.

"Tak." Dia geleng.

"Angah nak jadi arkitek."

"Sungguh ngah?" Adik separuh menjerit. Terbeliak matanya memandang aku yang masih beriak biasa. Over pulak adik ni. "Pehal boleh terbang jauh ke medic? Oh! Abah! Lupa."

"Yup, sebab abah angah tak boleh buat archi."

"Diktaktor betul abah tu.."gumam adik rendah.

"Nak buat macam mana? Buruk baik dia, dia tetap our abah. Angah tak kata as our abah dia boleh arah itu ini pada kita sebab kita anak dia. Tapi apa yang angah nak kata sekarang, pada adik, abah cuma nak yang terbaik untuk kita semua. Well, memang pada hakikatnya cara dia salah."

"What's wrong with archi then? Tak boleh menjamin masa depan?" Adik ni tiba-tiba masuk mood debat pula. Relaks la senah oiii...

"To abah, mungkin wasnt good enough. As for angah, okey je. Kerja apa-apa pun asalkan boleh buat kita happy, then it's okay."

"Angah happy buat medic?"

Aku tarik senyum sungging. "Tricky question, young lady."

Dia gelak. "So?"

"So? So so what? I'm a rock star.." Aku pi bantai menyanyi lagu Pink -So What. Dan hasilnya, adik tepuk muka aku dengan bantal. Pecah gelak aku sekejap. Adik baring di atas peha aku. Dia ingat aku ni bantal ke apa? Namun aku biarkan sahaja.

"Angah happy tak?" Soalan diulang buat kali kedua.

"Kalau tak happy angah tak kan boleh habis." Itu aje jawapan yang aku rasa sesuai untuk jawab soalan adik. Adik senyap. Mungkin dia cuba nak proses kata-kata aku sebentar tadi.

Happy ke aku?

Otak aku tiba-tiba ditarik masuk ke dalam sangkar memori. Kembali ke Bandung. Di rumah Pak Chu, adik kepada abah yang menetap di situ dan bekerja sebagai doktor di hospital swasta. Kalau ada waktu kosong, aku crash tempat Pak Chu. Pilihan untuk ke Bandung memang nyata pilihan yang tepat!!

Aku ingat lagi bila Pak Chu...

"Buat medic bukan susah sangat pun." Suara Pak Chu memang menaikkan urat saraflah! Aku yang tengah kusyuk melahap Hagen Dasz depan tv segera berpaling pada Pak Chu.


"Pehal ni? Aura nak cari bala aje Pak Chu ni?" Sumpah aku hangin.


"Terasa pulak." Pak Chu ketawa kejam. Aku jeling dia. Senanglah bagi Pak Chu, bagi Chacha buat medic tu dah gaya tahap buat sains nuklear tahu tak?


"Pak Chu, Chacha nak drop laa..."


Pak Chu angkat muka dari surat khabar. Pandang aku bagai nak telan.


"Apa Chacha cakap?"


"Nak. Drop."


"Drop apa? Dasz tu? 


"Ha-Ha. Funny, uncle." Aku rolled eyes. "Medic."


"Ha-Ha. Funny, anak sedara." Pak Chu tutup surat khabar dan berjalan ke arah aku. Dia duduk di sebelah. Dasz yang aku tengah makan ditarik dan dimasukkan ke dalam mulut. Ishhh... orang tua ni!


"Dah tau tak boleh carry.. kenapa habiskan matriks?"


Erk? Nak jawab apa ye?


"Matriks takdelah susah macam sekarang. Before datang sini, Chacha ingat everything is under control. Tapi lain aje jadinya. Cha rasa nak pitam, tumbang, muntah berkaler-kaler tau. Dahlah Cha tak paham satu kemende bahasa Sunda yang prof Cha cakap. Tenat otak ni..."


Pak Chu geleng kepala.


"Rugi drop sekarang. Dah Part 3 dah kan?"


Aku angguk lemah. "Semua ni pasal abah. Kalau abah tak suruh Cha buat medic..."


"Abah nak yang terbaik." Pak Chu tenang memotong percakapanku. "Pernah dengar tak orang cakap..benda yang kita minat tak semestinya boleh buat kita berjaya dan benda yang kita tak suka tak semestinya meruntuhkan kita?"


Jujur, aku tak pernah dengar. Mata aku terkebil-kebil melihat Pak Chu.


"Here. Al-Baqarah : 126...' boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui ' ,"sambung Pak Chu lagi.


"Meaning?" Aku macam orang dungu dan tanya soalan bodoh pada Pak Chu. Sebenarnya kagum dengan Pak Chu boleh quoting tafsir...


"Ayat tu dah terangkan segalanya and you're still not get it yet?" Pak Chu gelak perli. "Archi dengan medic memang clash habis kan? You hate medic but you love archi kan? So.. cuba letakkan medic dan archi tu seiringan dengan ayat tadi."


Aku diam. Berfikir. 


"Listen, Cha. Tak semua yang kita nak... kita dapat. Tak semua kita nak itu berguna pada kita. Allah tahu kenapa Cha diletakkan di tempat sekarang. Have faith sikit,"kata Pak Chu bila tengok aku diam tak berbunyi.  


"Buka hati buka minda Cha. It aint killing."

Suara Pak Chu hilang bila aku rasa ada gerakan di peha. Oh, adik. Aku tersedar yang aku tidak lagi di Bandung dan tidak lagi melepak dengan Pak Chu.

Boleh aku berangan jauh merentasi laut masa matahari nak naik ke langit? Haru~ Mataku mendarat di wajah adik. Sedap betul tidur ye?

"Weh.. bangun! Tolong mak buat sarapan. Tidur lepas subuh gini otak bengap!" Aku campak bantal ke mukanya. Dia buat tak kisah aje.

"Adik..adik.."

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!