Wednesday, June 22, 2011

rhapsody of love 12

Haiyoooo... Penat!

Tok Wan, angah penat laaaa.... Chet! Apa punya cucu aku ni. Dahlah balik kampung pun sekali-sekala, ni nak merungut pula. Kena sambar petir baru tahu. Padahal Alor Gajah-KL bukannya makan masa sangat pun. Ish... ish.. ish..

Aku terduduk di tangga depan rumah Tok Wan sambil mata merenung berpuluh tetamu yang rata-ratanya sedara-mara aku je. Tok Wan buat kenduri doa selamat untuk aku yang dah tamat belajar ni campur sekali dengan doa selamat untuk Along yang akan jadi suami orang bulan depan.

Along dah nak kahwin? Kelakar je~ Tak mampu nak bayang si Gorilla tu kahwin.

Agaknya kalau buat kenduri memang ramai macam ni ke? Aku senyum-senyum sorang. Tok Wan memang suka buat kenduri doa selamat ni. Setiap kali sepupu-sepapat aku graduate ke nak kawin ke apa ke.. mesti Tok Wan akan buat punya. Tok Wan memang best!

"Hoiii! Pehal sekat jalan ni?" Aku kena sergah tiba-tiba. Aku berpaling ke belakang dan melihat Pak Chu sedang mencekak pinggang sambil pandang tak puas hati kat aku. Heeee~ Ada yang nak kena ni...

"Sekat amendenya? Luas lagi tangga ni. Boleh jalanlah,"jawab aku selamba.

"Tepilah." Pak Chu tolak aku guna kaki dia. "Heessshhh... punggung besar betul!" Dia gelak kemudian duduk di sebelah aku kat atas tangga ni.

"Pak Chu kalau tak cari pasal dengan Cha tak boleh ke?"

"Marahlah.. marah. Derhaka tau marah kat pak cik sendiri."

"Pak cik sendiri macam hantu mananya tak marah..."gumamku rendah. Malas nak layan kepala otak Pak Chu aku sorang ni. Dari zaman aku duduk kat Bandung sampai dah balik Malaysia.. ada je akal dia nak buat aku marah. Sabar jelah..

"Merajuk eh?" Pipi aku dicuit. "Buruknya anak sedara."

"Pak Chuuuu... kang Cha gigit jari Pak Chu kang... Tengah sabar ni.." Aku marah dia.

Pak Chu gelak. "Bagus. Dah layaklah tu jadi doktor. Penyabar."

EEEEeeee! Benci Pak Chu! Aku cuma mampu menjeling aje. Mata ini aku arahkan ke wajah along di bawah kanopi yang sedang bergelak ketawa dengan mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik aku. Orang nak kahwin memang happy ke? Tengok along macam dah sampai ke langit je gayanya. Cemburunya...

"Pak Chu, along dah nak salam tok kadi dah. Pak Chu bila lagi?" Aku tanya Pak Chu setelah marah aku hilang. Kalau nak ikutkan along dengan Pak Chu takdelah jauh sangat umur mereka. Pak Chu cuma dua tahun tua dari along.

"Pak Chu tunggu Chacha kahwin dulu. Boleh?" Senyum musang Pak Chu muncul semula.

"Lambatlah lagi nampaknya ye.." Aku gelak.

Aku? Kahwin? Masya-allah. Bilalah tuuu...?

"Kahwin dengan Pak Chu jelah.."

Erk? Terbelalak mata aku memandang Pak Chu. Lengan Pak Chu aku cubit sekuat hati. Dia gelak lagi besar.

"Heee....! Not even funny, uncle. Tak tahu hukum ke apa?!"

"Yelaaa... Pak Chu gurau je. Ish!"

"Gurau amende? Tak baik tau cakap gitu."

Aku geleng kepala. Pak Chu ni sewel!

"Next year Pak Chu nikah laa..." Pak Chu cakap selamba.

Aku pandang dia. "Betul-betullah ni..."

"Serius laa... Apa? Ingat Pak Chu tak laku ke? I'm the hottest man in Bandung tau" Pak Chu dah mula perasan. Aku jawap dengan ketawa aje. Tak boleh blah ayat 'the hottest man' Pak Chu tu.

"Orang mana?"

"Terengganu. Kerja kat Bandung jugak."

Aku senyum tengok Pak Chu. Pak Chu pun turut tersenyum. Memang nampak muka bahagia dia masa ni. Aku lentokkan kepala aku pada bahu Pak Chu. Dia pula meletakkan kepalanya di atas kepalaku.

"So happy for you." Aku cakap.

Dia diam je. Aku pun tak nak cakap apa-apa dah lepas tu. Hanya merenung wajah satu per satu ahli keluarga yang sedang berborak sakan sambil menjamu selera. Masa ini saja nak tatap.. nak renung.. nanti dah mula kerja, mana ada masa nak melepak macam ni lagi.

"Cha dapat kerja kat mana?" Baru itu Pak Chu bersuara.

"Hospital Ampang."

"Dekatlah dengan rumah ek?"

Aku angguk.

"Tapi Cha nak cari rumah sewa. Nak duduk sendiri."

"Berdikarilah ni kononnya.."

Aku ketawa.

"Cha dah besarlah Pak Chu. Takkan nak duduk dengan mak abah lagi?"

"I'm so happy for you,"ujar Pak Chu sambil mencuit hidung aku. Kadang-kadang aku rasa Pak Chu ni macam along aku je. Lebih kurang sama aje perangai dia orang. Suka layan aku macam aku ni baby lagi. Ceh! Ayat perasan apakah ini?

"Pak Chu.." Aku panggil dia. Rasa macam ada perkara wajib perlu diberitahu pada orang tua ni.

"Hmm?"

"Thank you very much."

Cha berjaya habiskan medic sebab Pak Chu...hati aku berkata.

Dia angkat kening.

"Al-baqarah: 126.. 'Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah Maha mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.." Air mata tiba-tiba nak terkeluar. Tak tahu pula kenapa dan sebab apa. Ubun-ubun terasa dicium lembut.

"Thank you for that."

"No woes."

"Aimi!! Chacha! Buat apa kat tangga tu?!!! Lekas turun! Orang tengah berkumpul dia boleh tercongok kat situ?!!"

Aku dan Pak Chu saling berpandangan. Hallamakk... Tok Wan dah jerit!

"Pak Chu lah ni.. kan dah kena."

Berlari-lari anak kita orang pergi ke bawah kanopi untuk bersama-sama mereka yang lain. Arahan Tok Wan mana boleh bangkang. Kang ada yang kena. Gerun!

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!