Sunday, June 12, 2011

rhapsody of love 2

"Nah, tisu!" Dash menghulurkan dua helai tisu kat aku. Aku sekadar pandang tisu yang Dash hulur tu kemudian berpaling ke arah lain. Dari tengok muka Dash lebih baik tengok orang lalu-lalang kat Jusco ni. Terasa air mata meleleh. Rimas tapi malas nak sapu-sapu air mata ni. Biarlah dia nak meleleh ke apa ke.. Frust! Frust!

"Ishh.. dia ni!" Dash tarik muka aku lepas tu dia kesat pipi aku. Hallamakkk... ganasnya mamat ni. Tonyoh pipi orang macam tonyoh amende tau. Aku tepis tangan dia. Marah ni!

"Chem, janganlah nangis lagi." Dash keluh. Dalam banyak-banyak manusia, manusia sorang ni yang tak reti bahasa. Dari mula aku kenal dia lagi, dia dok panggil aku Chem. Buat penat aje introduce diri sendiri as Chacha tapi panggilan tu jugak dia nak sebut-sebut. "Bosan ar.." Dia mengeluh lagi.

"Ishh.. diam ah!" Pertambahan hangen dalam badan aku semakin menjadi-jadi nampaknya.

"Chempaka.."

Aku pandang dia. Dah tak boleh tahan lagi dah...

"Aku tak nak buat medic!"

Dash angguk.

"Aku nak jadi arkitek."

Dia angguk lagi.

"Aku nak follow kau!"

Angguk lagi.

Aku menangis tersedu-sedu. Sedih sangat-sangat apabila abah suruh ambil jurusan doktor semalam. Out of the blue aje. Sumpah aku tak nak. Bukan sebab aku tak boleh tengok darah ke apa ke cuma aku tak minat gila jadi doktor tu. Kenapa pula abah nak paksa? Kan dah jelas lagi nyata aku memang otak nak jadi architect?

"Aku... aku... doktor.. tak nak... jadi.. archi..." memang satu butir perkataan pun tak mampu aku ucap. Aku tutup muka aku dengan kedua-dua tangan.

"Chem.." Dash panggil lembut. "Chem, pandang aku please." Dia tarik tangan aku suruh tengok dia. Rambut depan aku ditolak ke belakang. "Kau ikut cakap uncle eh?"

Aku kerut muka. Bengang. Apa dia ni???

"Now, listen. Jangan marah dulu." Dia buat muka. "Ikut jelah cakap uncle. Mungkin ada hikmah. Uncle buat macam tu mungkin sebab dia nak kau dapat peluang kerja yang bagus."

Aku diam. Cuba interpret data.

"Chem, dengar tak ni?" Dash dah mula buat gatal dia apabila jari telunjuk dia bermain-main di cuping telinga aku. "Jadi doktor boleh selamatkan nyawa tau.."

"Bunuh orang pun boleh..."gumamku rendah.

"Janganlah doa gitu," tegur dia.

"Tapi.." Aku dah start nak mengalah. Memang lemah sungguhlah aku ni. "Dash, aku tamau. Aku nak jadi arkitek. Tu kan impian kita."

"Yes, our dreams. Tapi fikir juga impian uncle. Chem, uncle dah tua. Dengan cara ni je kau mampu balas jasa dia."

There...the guilty trap!

"Tapi aku janji, aku akan bawak impian kita sampai jadi kenyataan. Aku janji aku teruskan untuk kau." Serius muka Dash masa ni. Nampak gayanya kena give up laa ni...

Aku ketawa tawar. Itupun sebab dah tak tahan tengok muka Dash yang lawak tu. "Hodoh gila kau bila buat muka serius gitu. Hilang saham wei..."

Dia tarik muka tapi lepas tu dia gelak juga.

"Dash.." aku panggil dia.

Dia angkat kening.

"Janji?"

"Janji la sayang." Dia menggosok ubun-ubun aku lepas cakap macam tu. Pipi aku dah terasa panas.

"You and your gatal syndrome." gumamku.

...dan Dashiel Saiffullah hanya ketawa!

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!