Monday, September 12, 2011

rhapsody of love 23

"Weh, nak kereta!"

"Eh?"

"Nak. Kereta."

"Who's this?? Garang macam singa betina. Zoo bukak pula pagi-pagi?"

"Ha-Ha. That's so funny that I've forgot to laugh. Nak kereta. Now!" Tutt! Talian diputuskan. Geramnya hati mengingatkan si lanun yang mencuri kereta aku tu. Heee~ Kalau depan mata tu, aku siat-siat buat jadi rencah soto.

"Angah." Eh?

Aku pusing belakang. Allah! Macam mana boleh tak perasan abah ada kat belakang ni? Bala.

"Abah." Aku balas seadanya.

"Tunggu apa kat pagar ni? Dah pukul berapa ni tak pergi kerja lagi?" Mata abah mencerun. Aku pandang jam tangan. Baru pukul tujuh. Tapi KL ni... sekejap je jalan jadi jam.

"Tunggu kereta angah. Orang bengkel nak hantar." Separuh goreng separuh tak. Ah! Lantaklah! Dah tu nak jawab apa? Takkan nak jawab tunggu si lanun bawa kereta angah ke sini? Puas pulak nak menjawab si lanun tu siapa nanti. Naya~

"Pagi abah bangun. Bukan tak kerja ke hari ni?" Aku kerling abah yang masih berpagoda dan berkain pelikat. Wajahnya yang dimamah usia tu aku tatap sekejap. Sepatutnya abah dah pencen tapi dia tak nak. Dia kata tak tahu nak buat apa kalau pencen jadi dia kerja. Abah.. abah..

"Apa pandang abah macam tu?" Suara garau abah menyentap usus perut aku. Aku sengih plastik. Abah ni laa.. nak tengok bapak sendiri pun tak boleh?

"Abah makin handsome." Gula jangan tak gula.

Abah senyum segaris. Dia tepuk bahu aku dua tiga kali.

Pin! Pin!

Serentak, aku dan abah berpaling ke luar pagar. Ngaaa~ Dah sampai! Kereta aku dah sampai! Berkilatnya! Aku senyum meleret. Aku tak pernah rindu kereta aku sepanjang hayat aku pakai kereta dan hari ni cipta sejarah.. bahawa Chempaka Zurilliana Bt Baharain merindui kerta Myvinya! Apakah?

Tiba-tiba, senyuman aku mati. Bulat mataku apabila Dash keluar dari perut kereta. Zap! Darah naik ke muka. Aku pandang abah yang berwajah pelik. Ah, sudah...

"Assalamualaikum, pakcik." Dash senyum sambil menghulurkan tangannya kepada abah. Abah pula sambut hormat. Aku terasa macam nak demam balik.

"Kamu orang dari bengkel tu ye? Datang pulang kereta ye?"

Dash pelik. "Eh? Saya.."

Cha, bertindak, cepat!

"Haa.. betullah tu bah. Okeylah bah. Kami pergi dulu ye." Aku sambar tangan abah yang nyata pelik dengan sikap aku. Kemudian, lengan baju Dash aku tarik mendorongnya ke kereta. Nasib baik dia tak banyak cakap. Kalau tak, aku tak tau nak kata apa. Aku duduk di tempat pemandu dan Dash di sebelah. Kami bergerak menjauh dari perkarangan rumah. Secara tak langsung, meninggalkan abah yang kebingungan. Maaflah abah. Angah tak nak abah soal siasat budak ni. Lagipun, dia bukan penting pun. Tak ke?

"Wassup with that?" Dash memecah sunyi antara kami. Aku masih memilih untuk diam. Mata fokus pada jalan tapi sebenarnya tidak pada fikiran. Aku mengerling dia dengan ekor mata. Dia nak pergi kerja jugak ke? Eh, yalah. Kut tak takdenya dia pakai smart gitu sekali.

"Nak I hantar you kat mana ni?" Aku terpaksa tanya juga walaupun aku malas.

Diam.

"Hmm?" Allah, jammedlah pulak..

Diam lagi.

Lemas macam ni. Aku pandang dia. Zap! Darah naik ke muka sekali lagi. Berdebar pula jantung ni bila Dash menentang pandangan aku dengan wajah seriusnya. Cepat-cepat aku alihkan pandangan. Tenang. Sabar. Hati, kau kenapa?

"You never called." Suara Dash bergetar di bawah nafas. Nadanya macam marah.

"Nak buat apa call?" Pandang jalan, Cha. Jangan pandang dia.

"You buat I risau."

"Maka?"

"You patut call I."

Adakah itu satu arahan? Dahi aku berkerut. "You said 'call me if you need me' kan? So i didnt call you because i dont need you. Simple as that." Berapa lama nak jammed ni? Aku tak betah duduk satu kereta dengan dia. Dia buat seluruh urat saraf aku berhenti. Jammed macam jalan ni.

"Simple as that huh?" Sarkastik.

"Dah tu?" Aku pandang dia juga sebab hati aku panas dengan sikap sinis dia. Tak boleh ke cakap guna nada yang lebih patut?

Dash tenung aku dalam-dalam. Mukanya merah padam. Tahan marah mungkin. Aku rasa tak sedap hati pula bila dia buat muka cekodok dia tu. Tapi aku tak nak minta maaf. Siapa dia nak risau pasal aku? Dia bukan sesiapa. Apatah lagi kawan. So, act like one.

"Nak hantar kat mana ni? Office you kat mana?" Aku alih topik. Perlahan-lahan aku menggerakkan kereta ke depan apabila diberi ruang.

"Hospital." Off-handed.

"Kereta you kat sana?"

Dia angguk smabil menala pandangannya ke luar. Aku lihat tangan kanannya tergenggam erat membentuk buku lali. Hati aku makin tak sedap. Mata terasa pedih. Serasa nak menangis. Tapi apa hal pulak? Kenapa pula aku nak menangis bagai ni?

Suasana menjadi sangat tegang sampai aku tak tahu nak buat apa selain meneruskan perjalanan. Aku pandu kereta dengan fikiran kosong entah kenapa. Hati padat dengan segala bagai rasa. Keadaan ini buatkan aku terfikir alangkah baiknya kalau kami tak pernah bertemu? Tak pernah langsung-langsung. So that life would be easier?

"Dah sampai." Aku kata pada dia setelah selamat tiba di hospital. Dia masih begitu. Kaku tanpa kata. Aku membetulkan letak tudung di atas kepala. Lemasnya dengan suasana macam ni. Aku mematikan enjin. Menunggu dia keluar dari kereta tapi belum juga. Aku naik jelak. Pintu kereta aku buka tapi tak sempat nak keluar, Dash terus sambar aku dan peluk aku erat-erat.

"Eh? Apa ni?" Aku tolak dada dia. Makin aku tolak makin dia peluk. Masya-Allah. Tuhan, ampunkanlah aku.

"You sangat bencikan I kan?" bisik Dash.

Hah? Aku terdiam.

"I faham..." Perlahan suaranya masuk ke telinga.

Pipi aku terasa hangat. Sehangat pelukan dia. Aku terputus kata-kata. Aku macam nak tolak dia tapi dalam masa yang sama, aku tak nak. Tapi ni dosakan? Get a grip, Cha.

"Dash..." Untuk pertama kali setelah kami berjumpa semula, aku menyeru namanya. "Jangan buat aku macam ni. Please, lepaskan aku." Entah apa yang merasuk aku untuk ber'aku' dengannya. Dash merenggangkan pelukan dan pandang aku. Lama. Dalam.

"Lepaskan." Aku ulang.

Dash angguk. Dia lepaskan aku dalam terpaksa. Kemudian, dia buka pintu kereta. Agaknya dah tak sanggup tengok muka aku.

"I'll leave you forever now."  Tanpa nada dia berkata lalu menapak keluar.

Aku menghela nafas yang tersekat di keronkong. Lega.

Lega.

Lega.

Ya, lega.

Tapi...

...kenapa ada air mata?

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!