Friday, June 17, 2011

rhapsody of love 7

"Sakitlah along!" Aku marah along aku yang tengah dalam usaha menarik pipi kanan aku. Aku tepis tangan dia. Petang sabtu yang aman damai boleh jadi kucar-lana dengan kehadiran abang aku yang sorang ni. Rajin betul dia datang dari UTP nuh semata-mata nak melawat aku. Tiba-tiba jadi terharu pulak aku... Ceh!

"Kau dah makin kurus ngah.." Along cakap. "Ambil sains hayat boleh menguruskan badan eh?"

"Oi... tak payah nak perli-perlian sangatlah. Kaki angah ni terasa ringan je ni.. kang ada yang rasa kang." Aku jeling dia. Along ni jahat tau...

"Okay what jadi doktor? At least boleh buat abah bangga. Habis satu perumahan dia heboh pasal angah buat medic.."

Aku rolled eyes mendengarnya. Puh-lease! Bukan nak buat sangat pun... tapi sebab abah terchenta dah tetapkan hukum-hakam dia sendiri, aku yang jadi mangsa. Nanti bila adik dah lepas spm, entah apa pula yang abah suruh adik ambil. Jadi peladang berjaya kut..

"Mana buku d+a angah? kan angah suruh along belikan..." Aku memang selalu borong buku design + architecture sejak zaman sekolah menengah lagi. Tapi sejak-sejak dah nak bergelar doktor ni.. memang agak terbataslah masa nak pergi memborong buku tu. Ah! Senang cerita aku malas nak keluar. Hohoho...

"Ada. Nanti-nantilah along kasi. Dia ni tak reti sabar betul." Along perli aku.

Aku pun buat muka aje.

"Tapi serius ngah.. kau kurus. Takkan tenat sangat belajar?"

Erk?

"Tenat tu tak laa... cuma angah malas nak turun cari makanan. Ni yang kurus ni.." Tipuuuuu~ Aku kurus sebab kes stalker aku yang masih berlarutan sampai laa ni.. haaa.. kan dah keluar Penang aku! Hilang selera aku sejak-sejak kena ganggu ni. Bukan nak menyeksa diri tapi serius cakap aku memang dah nak biul figure out makhluk mana yang buat kacau hidup aku tu. Tapi aku tak nak along tahu sebab kalau along tahu along akan beritahu abah. Dan bila abah tahu, perkara ni makin rumit jadinya. Maka lebih baik aku senyap-senyap je. Tak gitu?


"Kalau ada masalah, share dengan along. Kut-kut along boleh tolong.." kata along serius.

Takde orang boleh tolong angah selain angah selesaikan sendiri benda ni. Aku cakap dalam hati aje. Tak berani sebenarnya.

"Takde masalah apa pun. I'm fine cuma angah malas nak makan." Aku goreng lagi.

Along geleng. "Jangan nak buat malas sangatlah. Karang sakit payah ngah. Awak tu nak belajar. Kena guna banyak tenaga. Ni kalau tak makan macam mana nak study?"

"Ek...eh.. bebel pula dia. Angah yang doctor-to-be ke along yang doctor-to-be?"

"Menjawab.. menjawab.." Aku gelak aje bila berjaya buat engineer minyak sorang ni bengang. Eh? Aku gelak? Rasa dah lama gila tak gelak manja-manja macam ni... hehhhh... banyak betul aktiviti biasa yang selalu aku buat dulu tergendala akibat si stalker tak guna tu.

Tapi sayangnya along terpaksa blah awal sebab dia ada date dengan awek dia. Chet~ Baru aku tahu along turun Penang bukan sebab aku tapi sebab awek dia yang duduk kat Uitm Permatang Paoh nuh. Apa punya along daaa...

Aku duduk lepak sorang-sorang walaupun along dah lama dah tinggal aku. Tak rasa macam nak naik bilik lagi. Mungkin sebab aku dok khusyuk sangat meneleah buku-buku d+a yang along bekalkan untuk aku. Bila aku belek buku-buku tu, aku jadi teringat pada Dash. Seminggu lebih dah dia tak hantar mesej kat aku. Kalau aku hantar mesej mesti pending je. Call apatah lagi. Aku ada buat salah ke ek? Tengah aku gigih mengingat apa salah aku tiba-tiba timbul satu idea nak telefon dia. Aku keluarkan Sony aku dari poket seluar. Nombor Dash aku dail.

"Harap maaf. Nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan."

Erk? Terbeliak mata aku. Aku dail lagi.

"Harap maaf. Nombor yang anda..."

Aku tak puas hati. Aku dail lagi.

"Harap maaf. Nombor yang anda dail..."

Aku naik bengang bila suara operator tu je yang muncul bukannya suara Dash. Betullah nombor Dash ni. Aku tak silap dail. Tapi kenapa??? Aku tetap tak puas hati. Aku berlari naik ke bilik sambil peluk buku-buku d+a aku yang banyak-banyak tu. Sampai aje di bilik, aku terus terkam laptop. Maira dan Ren pelik tengok aku. Buka email.. kut-kut laa Dash ada hantar email, beritahu dia tukar nombor ke handphone dia jatuh lombong ke...

Tapi tak ada! Tak ada satu pun dari dia!!

Allah, apa ni? Kenapa pula jadi macam ni??? Aku capai Sony aku semula lalu call Dash. Suara operator tu lagi!!! Geramnya aku. Tak fikir panjang, aku terus hempas Sony tu ke lantai. Tahap kesabaran aku dah hilang. Mata aku dah mula nak beranak sungai.

"Cha, kenapa ni? Kenapa sampai hempas-hempas phone ni?" Maira pegang bahu aku. Risau agaknya.

"Maira, Dash.. Dash.. mana? Dash mana, Maira?" Esak aku makin berbunyi. Aku kerling Ren yang bermuka selamba. Dia tu memang selamba selalu.

"Kenapa dengan Dash?" Maira tanya aku soalan yang aku juga nak tahu. Kenapa dengan Dash? Apa ni? Kenapa dia tinggal aku masa aku sangat-sangat perlukan dia???? Mana Dashiel Saiffullah aku?!!! Aku menangis dalam pelukan Maira. Maira cuba menenangkan aku yang memang nyata tak boleh nak bertenang. Sebab apa yang aku nak dah tak ada.

"I'm here for you no matter what!"

Tu mesej terakhir dia untuk aku. Makin laju air mata turun bila aku teringatkan mesej tu.

"Dia tipu aku!" Aku jerit. Sampai Ren terpaksa menghulur bantuan pada Maira sebab aku dah menggila bagai. "Dia tipu akuu... Dia dah takda..."

Malam tu, aku tidur ditemani air mata yang entah bila nak kering.

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!