Tuesday, June 28, 2011

rhapsody of love 18

Mata terpaku ke siling. Merenung kipas yang berputar-putar 360 darjah. Deruan kipas tidak kedengaran apabila bunyi hujan yang semakin lebat menandinginya. Suasana hening entah kenapa. Kepala kosong. Hati padat. Nafas tersekat. Terasa sesak semacam walaupun bilik ni mampu memuatkan 12 manusia sekali gus. Ya Allah...

"Doktor pun lalok ke?"

Ya Allah...

"Try strawberry."

He's... back

"You cam pula?"

..right in front of me...

"Dari form 1 sampai form 5 I jadi classmate you.."

Is this a dream?

"In fact... dari tadika lagi I jadi classmate you."

Dashiel Saiffullah..

...dia hidup!

Dia dah lain. Sangat lain. Hingga aku tak dapat cam muka dia. Dah makin matang. Tidak lagi kurus mencengkung bagai vampire tak cukup makan. Dah berisi sikit. Bukan gemuk. Tapi lebih.. ke arah.. berkelakian? Rambut dah tak pacak-pacak. Biasa saja. Tak panjang tapi tak pula pendek. Dan dah pandai simpan jambang. Tapi takdelah pulak macam Jack Sparrow. Suara pun dah berubah. Husky and... velvet.

Aku mengeluh tiba-tiba. Kepala dah tak berapa nak centre. Otak mungkin dah terputus beberapa wayar. Kenapa macam ni? Kenapa baru sekarang? Kenapa... dia muncul?

"Cha, kenapa kau lari pula? Bukan kau yang nak sangat jumpa dia?" Kata-kata Maira semalam terjengah dalam fikiran. 

Kenapa lari? Entah.

Nak sangat jumpa dia? Ye. Terlalu tersangat mahu.

Tapi tak kuat. Aku tak kuat nak berdepan dengan dia. Dah terlalu lama tak jumpa. Siapa pula yang tak cuak cipan macam aku? Nak-nak dia orang yang paling penting dalam hidup aku. Siapa pula yang tak terkejut bila berjumpa empat mata tanpa notis apa-apa? Ya Allah, permainan apa pula kali ni?? Sungguhlah aku dah tak tahu nak fikir apa. 

Terasa air mata meleleh di pipi kiri dan kanan. Menangis lagi. Dari semalam aku asyik menangis. Masuk rumah, menangis. Tengok tv, menangis. Pergi dapur, menangis. Apa nak jadi dengan aku ni???? Terlebih air dalam badan agaknya. Aku selalu menangis pasal dia kan? Tak habis-habis. 

Tak jadi macam ni! Aku kesat air mata aku dengan kedua belah tangan. Kemudian, Sony yang terbaring disebelah aku capai lalu nombor Pak Chu aku dail tanpa berfikir dua tiga kali. Aku nak Pak Chu!

"Cha.." Lepas beri salam, Pak Chu terus buat suara concern dia.

Aku tak cakap apa-apa cuma teresak-esak dalam tangis. 

"Cha, menangis ke ni?" Pak Chu dah cemas.

"Pak Chu..." Tak tahan. Nak Pak Chu..

"Ye, sayang? Kenapa ni?"

"Pak Chu, balik sini laa. Cha... nak Pak Chu..." Aku menahan sebak. Terlampau sedih sangat sekarang ni. Tak tahu nak luah kat siapa. Hanya Pak Chu yang aku ada. Hanya Pak Chu yang faham apa yang aku rasa.

"Cha nak Pak Chu.." Aku ulang balik dua tiga empat kali. Serabut sangat kepala masa ni.

"I'm here. Talk."

"Pak Chu.. Cha jumpa.. Dash.." Lagi lebat yang turun. "Semalam. Cha jumpa.. dia. Depan.. mata, Pak Chu."

"Cha jumpa Dash?" Lembut suara Pak Chu bertanya.

Aku angguk gaya Pak Chu ada depan aku je. Setitis lagi air mata tumpah.

"Then.. Cha buat apa?"

"Cha lari, Pak chu."

"Kenapa lari?"

"Cha...tak tahu?" Aku mengerutkan muka. Cuba mencari jawapan yang sesuai. Kenapa aku lari sebenarnya? Ya Allah, tolonglah ringankan beban aku ni! "Pak Chu, Cha tak tahu. Kenapa Cha lari ye, Pak Chu?"

Pak Chu gelak tawar. 

"It's not easy to face someone from your past. Pak Chu tahu rasanya bagaimana. Nak-nak lagi bila someone tu dah berada lama dalam hidup kita. Bila dia pergi, macam separuh nyawa kita pergi bersamanya. Apabila dia datang semula, kita tak tau nak percaya sama ada dia tu realiti ataupun mimpi. To make it worse, kita takut bila dia datang semula tak mustahil dia akan pergi dari hidup kita macam dia pernah buat dulu. Tak gitu?"

Aku senyap. Hanya membenarkan sedu-sedan yang berkata-kata.

"Cha..."

"Ye, Cha dengar." Aku mengeluh. "Nak buat apa ni Pak Chu? Apa nak buat?? Cha tak tahu. Cha betul-betul tak tahu." Leleh lagi. Adeiii...

"Face him." 

"Then what?" 

"Talk." 

"And Cha..." Pak Chu panggil aku.

"Yes?"

"Allah tahu apa yang kita tak tahu. Jangan fikir sangat. Just follow the flow -His flow." Aku dapat rasa Pak Chu tengah senyum di sana. "And please... jangan menangis lagi. Pak Chu sedihlah."

Aku gelak tanpa dipaksa. "Lawaklah Pak Chu ni. Cha yang limbang libu dia pulak yang over."

Pak Chu turut gelak bersamaku.

"Love you, Pak Chu." Aku kesat air mata dengan tangan kanan aku.

"Yeah. Back at cha."

***** 

"Cha, nak balik dah?" Fendy tanya aku.

Aku angguk. "Dah habis untuk hari ni. Kenapa? Kau nak aku bergebang kat sini lagi?" Sengih tawar kepada Fendy yang tergelak kecil. Pretend je laaa, Cha. It's the least you can do right now. Jam tangan aku pandang sekilas. Hampir pukul enam setengah.

"Gerak dululah, Fend." 

"Oh, okey. Drive carefully."

"Ek? Tak pernah-pernah pesan kat aku gitu sebelum ni." Kening dah terangkat sebelah.

Fendy gelak. "Sebab dua tiga hari ni kau gaya zombie je. Pucat. Tak sihat je aku tengok. That's why bagi amanat bermakna tadi tu.."

Bibir terukir senyuman tawar. Aku menggosok mata yang mula pedih-pedih. "Takde pe laa...., Fend. Penat je. Okey. Aku gerak ni."

Aku terkedek-kedek melangkah ke arah Myvi hitam milikku yang aku parkir di hadapan hospital. Tak sempat nak unlock kereta, bahu aku ditepuk dari belakang. Automatik badan mengeras. Hallamakkkk.... siapa pulak nak uji kaji jantung aku ni??? Aku pegang dada yang dah berkocak bagai nak gila. Beg laptop yang tersangkut di bahu terkulai di jalan. Orang jahat ke?

"Pehal keras macam kayu je ni?"

Erk??? Bulu tengkuk tekak berdiri. Bala dah sampai...

"Chempaka? You okay tak ni?"

Terasa badanku ditarik untuk berpaling ke belakang. Nak tak nak aku terpaksa mengikut sebab kedua belah bahu aku dipegang erat. Dilema betul~ Nasib baik berlapik.

"Okey tak ni? Daguku diangkat. Terbeliak mataku.

"Pehal main pegang-pegang ni?!" Aku tepis tangan dia kasar. Bengang je main pegang gitu. Dia ingat aku ni apa? Dan macam mana dia tahu aku kerja kat sini? Duh... lupa  pula yang dia pernah jumpa aku kat sini. Mesti dia tunggu aku sampai habis kerja. Alahaiii!!! Esok nak minta tukar cawanganlah. Semak betul!

Dash tersenyum sinis.

"Sejak bila warak semacam? Dulu takde kisah pun kalau I pegang-pegang you."

Aku buat muka. Apa hal kerek je mamat ni?? Aku kasi terajang kang baru tahu. Dahlah salam tak bagi, terus main tepuk bahu orang.

"Bila dulu? I tak kenal you. You've got the wrong person here." Cepat-cepat aku buka pintu kereta. Semak je aku tengok mamat ni. Balik rumah dan tidur lagi berbaloi dari melayan entah sapa-sapa ni.

Aku merengus apabila dia memegang pintu kereta.

"Pehal ni?" Aku menengking. "Boleh tak tepi? I nak balik. I penat."

Dash kerut dahi. "Yang nak marah-marah sangat ni kenapa? Tak boleh cakap elok-elok? Perlu ke memekik macam pontianak?"

"Lantak I lah! You kisah apa?"

Mataku terbenam ke dalam matanya. Masing-masing berapi. Aku dapat lihat wajah Dash yang mula merah menahan marah. Dulu, sepanjang aku berkawan dengan dia, tak pernah aku tengok dia marah macam ni. Tapi aku rasa semuanya telah berubah. Kami dah berubah.

"Face him.." 


"Then what?"


"Talk."

Terkedu sekejap apabila suara Pak Chu bergema di telinga. Allah, I'm not ready for this. Aku menggigit bibir bawah dan merenung Dash yang bisu sejak tadi. Sampai bila dia nak pegang pintu kereta ni? Sampai isyak ke? Aku letih ni.

"Tepilah. Nak balik."Nada suara dah turun sedikit.

Kening Dash terangkat sebelah.

"Penat sangat eh Doktor Chempaka? Sampai tak sabar-sabar nak balik. Apa? Jijik sangat tengok muka I ni??" Berdesing telinga mendengar perlian Dash. Aku tarik nafas dalam-dalam.

"I penat." Aku jawab sepatah-patah. Tak reti bahasa ke dia ni???

"Then, move ke tepi. Biar I bawa kereta." Selamba.

Aku kerut dahi.

"I hantar you balik." Dia cuba menarik kunci kereta yang berada dalam tangan aku. Aku tepis kasar dan tolak badannya. Terundur dia dua tiga tapak ke belakang. "What the....?!"

"Tak payah nak tunjuk concern kat sini. I boleh je balik sendiri. Tak perlulah susah-susah. Penat ni bukan kemana pun. Lagipun I memang tak kenal you. Mak I marah cakap dengan orang tak kenal ni. Assalamualaikum." Aku kata macam tu sambil tutup kereta. Sebelum Dash mendekati aku, enjin kereta telah dihidupkan lalu aku berlalu meninggalkan Dash yang terkulat-kulat kat situ.

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!