Wednesday, September 14, 2011

rhapsody of love 24

"Angah ni kenapa?" Suara Tok Wan meluncur laju masuk ke telinga menerjah ke otak. Aku senyum segaris. Plastik tanpa rasa. Bekas ayam yang Tok Wan suruh simpan balik ke dalam peti, aku capai dan terus sumbat dalam chiller. Aku tahu dan perasan kerlingan mak dan adik yang semacam. Tok Wan pun sama je. Semua orang nak tengok aku pelik sejak kebelakangan ni.

Apa? Aku ni dah gaya orang sewel kah?

"Penat kerja ye ngah?" Tok Wan tanya lagi.

"Ha'ah." Datar. Aku pandang ke luar. Merenung pangkin yang kosong tak berorang. Kalau dulu arwah Aki selalu je lepak kat situ. Lepak sendirian. Kadang tu Aki baca Quran atau tafsir. Kalau aku dan along ada, dia akan bercerita pasal sirah nabi. Tapi sekarang memang jaranglah orang nak lepak kat pangkin tu. Nak-nak lagi Tok Wan. Mungkin dia tak nak sedih. Yalah, Tok Wan hilang orang yang paling dia sayang.

Aku terkedu sekejap mendengar kata hati sendiri. Kepala berdengung tiba-tiba. Mata terasa pedih. Masuk habuk ke?

"Tok Wan, Pak Chu balik hari ni ye?" Adik aku tiba-tiba memecah sunyi antara kami. Menarik aku kembali ke alam nyata.. Keningku terangkat tinggi meminta jawapan dari Tok Wan. Tok Wan angguk. Bibir automatik terukir senyum segaris. Pak Chu. Rindunya pada dia.

"Pak Chu cuti ke?" Aku tanya Tok Wan pula.

"Bila sebut Pak Chu je bernyawa ye..."usik Tok Wan. Aku tarik sengih ala kadar je. Nak buat macam mana? Dah Pak Chu tu rapat dengan aku. "Kejap lagi muncul lah tu."

"Assalamualaikum!"

"Haa...kan dah kata."

Aku berlari naik ke atas rumah, menuju ke pintu depan. Tak peduli dah dengan bebelan mak yang kata aku anak dara tak senonoh, kata Tok Wan yang aku bagai empat tahun tak jumpa orang atau kata adik yang.. eh! Adik mana ada kata apa-apa. Haha. Syok sendiri pulak.

"Pak Chu!"

"Heyya, girl!"

Aku salam Pak Chu kemudian senyum lebar-lebar padanya. Pak Chu gelengkan kepala. Rambut depan aku yang terjuntai di dahi ditarik perlahan.

"Adakah awak ingat awak masih belasan tahun? Sedar diri sikit!" Pak Chu gelak jahat.

Aku jeling bengang. "Nak bermanja pun salah."

"Tak salah. Tapi gaya Chacha tu tak gaya umur 27 langsung. Dah tua buat cara tua ye. Dek Ya pun tak buat perangai gitu tau,"kata Pak Chu dengan senyum keji dia di bibir. Adik tu lain. Genetik pemalu-segan-pilu. Aku ni genetik kurang-malu. Alaa.. dengan Pak Chu sendiri je pun. Dia menghulur beg bajunya pada aku. Aku kening konon tanya dia 'Apa ni?'

"Bawakanlah. Kata nak bermanja!" Kerek.

"Ni bukan bermanja ni.. ni mendera!" Aku gumam tak puas hati tapi aku ambil jugak beg dia dan bawa masuk ke dalam bilik Pak Chu sementara Pak Chu turun ke dapur pergi bersalam dengan yang lain-lain. Aku turun kemudiannya. Riuhnya laa rumah ni kalau melaun tu ada.

"Yang lain tak balik bu?" Pak Chu duduk bersila di sebelah Tok Wan yang sedang mencarik-carik ayam yang sudah siap digoreng garing. Tok Wan nak masak mi soto hari ni. Makanan kegemaran si Pak Chu.

"Tak. Achik dengan kamu je balik. Dorang tu jauh kalau nak balik pun,"kata Tok Wan selamba. Pak Chu angguk-angguk.

"Ni kenapa anak dara sorang ni ada kat sini, Kak Chik?" Pak Chu tunjuk aku sambil senyum kambing. Nak cari peranglah tu. Mak gelak. Adik dan Tok Wan senyum meleret.

"Kan Sabtu. Cha cutilah!" Aku bentak.

"Elehhh... padahal...." Ayat itu dibiarkan tergantung tak bernoktah. Nak mengutuk akulah tu... Ngeeee~ Pak Chu ni!

"Kak.. bila nak dikorbankan budak ni?" Pak Chu pandang mak dengan sengih yang sukar ditafsir. Aku pun pandang mak. Terpinga-pinga aku sekejap. Apamende korban-korban lak ni? Ingat aku kambing biri-biri nak dikorban?

"Dia yang tak nak lagi." Tok Wan menyampuk.

"Allah. Tak payah dengar kata dia bu. Korbankan aje dengan cucu Pak Usop sebelah rumah tu...." Pak Chu memuncungkan bibirnya ke sebelah kanan. Mak dan Tok Wan terkekeh ketawa. Adik senyum-senyum lagi. Pelik ye adik boleh faham maksud Pak Chu sedangkan aku ni blur-blur ayam lagi. Ishhhh...

"Yang mata juling tu ke Pak Chu?"

"Pandai Dek Ya!" Pak Chu usap kepala adik. "Dek Ya nak abang ipar mata juling yeeee?"

Hah? Abang ipar? Korban tu kahwin ke? Terlopong dua tiga saat.

"Juling-juling pun kaya,"sakat Tok Wan. "Putih, gebu lagi."

Pak Chu gelak-gelak dengan yang lain. Aku sekadar membiarkan sahaja. Malas nak marah-marah manja. Buang tenaga je. Pak Chu.. siapa yang tak kenal dia? Kalau siapa boleh sentap dengan Pak Chu disebabkan lawak keji Pak Chu tu.. namanya putus fius. Bapak sedara aku ni memang jenis suka buat lawak ntah pape. Tapi seronok bila ada dia. Seronok tengok dorang ketawa bebas tanpa perlu fikirkan tentang apa-apa. Tak macam aku.

Eh? Aku menggarukan dagu.

Aku?

Kau..

Aku fikir apa?

Kau fikir apa..?

Tak tahu.

Jangan tipu.

Tipu apanya?

Kau tahu..

Tahu apa?

Jangan nafi. Dia.

Dia siapa?

Dia.

Aku.. tak tahu.

Dia.

Diam!

Kenapa diam?

Just shut up.

Kenapa? Takut?

Pehal lak nak takut?

Takut dengan kenyataan yang..

Yang apa?

Yang otak kau penuh dengan dia.

Just get off of my head!

Admit it.

No!

Say it.

Dashiel...

"Angah..." Aku dengar mak panggil aku. Nadanya perlahan. Macam risau pun ada juga. Aku pandang mak dengan kening terangkat. Nampaknya bukan mak je yang dok tenung aku gaya nak telan. Pak Chu, Tok Wan dan adik pun sama. Dah kenapa pula dorang ni?

"Kenapa ni? Tak sihat? Demam ke?" Tangan mak dah mendarat di dahi. Aku pandang pelik pada mak apabila tangannya mula menyapu pipi aku.

"Angah mengigau ke?" Tok Wan bertanya.

"Angah okey tak ni?" Adik pula tunjuk risau. Pak Chu sekadar diam memerhati.

"Laa... ni apasal semua orang dok tanya soalan kesihatan ni? Angah okeylah. Ada gaya tenat nazak ke?" Aku  berdalih dengan suara yang hampir tidak keluar. Aku cuba menarik nafas tapi hidung tersumbat. Dada ni pula macam semput rasanya.

"Okey? Dah tu.. air mata tu?" ujar Pak Chu rendah dengan mata mencerun.

Aku rasa pipi. Basah. Oooo.. patutlah mak sapu pipi aku. Adui, Cha. Apa kena dengan kau ni? Get a grip will ya? Menangis tengah-tengah hari ni ape ke halnya? Dan pehal lak nak nangis ni? Aku geleng-gelengkan kepala. Bibir mengukir senyum tawar.

"Masuk habuk." Aku cakap selamba. "Err... angah.. nak naik bilik. Pening pula rasa."

Tenanglah hati. Allahuakhbar.

***

Aku duduk berteleku di tangga depan rumah. Ingatkan lepas Isyak, nak terus tidur. Kepala aku pening semacam je. Tapi bila pejam mata bukannya nak lelap pun. Jadi terpaksalah aku ambil angin depan rumah ni. Nak baiklah malam ni bulan terang. Angin pun boleh tahan sejuknya. Haraplah boleh tolong halau pening kepala aku ni..

"Oit!" Aku menjerit kuat apabila ada benda sejuk melekat kat pipi. Aku pusing dan nampak Pak Chu yang ketawa sambil pegang Daaz Dutch Choc di tangan.

"Sejuklah Pak Chu." Aku bersuara datar. Tak terasa nak ketawa dengan lawak cekodok dia tu. Aku pandang depan semula. Merenung jalan yang masih sibuk dengan kereta lalu-lalang.

"Mestilah sejuk. Nama pun aiskrim kan?" Sinis. Dia duduk di sebelah. Daaz dibuka dan dicedok dengan sudu. Lalu, disudukan ke mulut aku.

"Tak nak."

"Eh, ni bukan 'kekasih' Cha ke?" Pak Chu alihkan sudu itu dari muka aku lalu masuk dalam mulut dia. Aku koyak senyum plastik.

"Pening kepala. Malas nak makan." Jawab jelah pape pun Cha.

"I'm not buying that." Suara Pak Chu bertukar serius.

Aku pandang dia tak berperasaan.

"Mak Cha kata.. Cha sejak dua menjak ni lain macam je. Jarang balik rumah abah. Kalau balik pun banyak memerap kat dalam bilik. Senyum pun nak tak nak. Bercakap pun nak tak nak. Apa kena ni?" Pak Chu letak Daaz dia ke tepi. Matanya tajam merenung aku.

"Cha pun dah takde telefon Pak Chu dah.." sambung Pak Chu.

"Busy. Penat." Datar.

"Spill." Tegas. Sebaik sahaja Pak Chu kata gitu, aku terus merembeskan air mata. Dah tak boleh tahan dah. Aku terus peluk leher Pak Chu, menyembamkan muka ke bahunya. Menangis tanpa bunyi. Menangis tanpa sendu. Sekadar... menangis?

"Is this about... Dash-whatever-his-name?" Pak Chu usap kepala aku.

Angguk.

"Dia buat apa?"

Diam.

"Chacha Bear, talk to me."

Chacha Bear? Bhahaha.. Aku ketawa besar. Naik pelik Pak Chu.

"Nickname ape yang Pak Chu bagi kat orang ni?" Lawak.

Dia sengih.

"Comelkan? Comel macam Cha." Hidung aku dicuit lembut. "Jangan simpan sorang-sorang. Cha kan ada Pak Chu."

Mendengar kata-kata Pak Chu, hati aku tersentuh. Nak betau ke tak eh? Aku menggigit bibir bawah sambil meletakkan kepala ke atas bahunya semula. "Orang peninglah Pak Chu."

Pak Chu senyap.

"Orang tak tahu nak fikir apa. Orang tak tahu apa yang dalam kepala otak dia. Dia senang-senang je tolak dan tarik perasaan orang. Macam orang ni patung. Orang penat nak figure out dia."

"Ask then."

"Eh?" Aku pandang Pak Chu.

"Tanya kalau nak tahu. Jangan figure-figure. Never assume. Just ask. Ask him why he left you? Ask him why he did that? Easy."

"Easier said than done." Gumam aku rendah. "Hari tu kitorang ada fight besar. After that, he never showed up. Hilang. Again. Like he used to. Dah nak masuk sebulan lebih dah dia tak muncul-muncul.Dah tu macam mana orang nak tanya?" Cehhhh.. kalau ada depan mata pun gaya kau nak tanya je kan? Bergaduh bertekak ada la...

"Gaduh pasal apa?"

Tak boleh beritahu yang tu. Nanti free je kena ceramah dengan Pak Chu. Tapi bukan salah aku? Dia yang peluk aku bukan aku yang tawar diri minta dia peluk aku. Tiba-tiba, pipi aku hangat entah kenapa mengingatkan insiden tu. Haishhhh, pehal lak jantung aku ni?

"Eee... serabutlah, Pak Chu."

Pak Chu senyum. "Anak dara Pak Chu dah besar rupanya. Haihhhh..." Pipi aku dicubit geram sambil gelak-gelak.

Aku tepis. "Mengigau ke?"

"Pak Chu tak macam Cha nak mengigau-igau ni. Tengah-tengah hari pun nak leleh. Ntah pape." Sempat lagi dia kutuk aku. Orang tengah sedih ni Pak Chu. Nak cari bala ke?

"Cha?"

"Ye?"

"What is he to you?"

Aku kerut dahi. "A.. long-lost-best-friend. I guess."

"Pak Chu tak rasa Cha anggap dia macam tu pun." Rendah dan serius.

"Tak faham."

Lama Pak Chu diam sambil mata dia merenung aku yang sumpah tak faham dia cakap apa. Suasana jadi sunyi dan hening. Aku menunggu jawapan dari Pak Chu. Tapi dia masih tetap beku. Hanya bibirnya sahaja mengukir senyuman kecil. Dah kena rasuk ke Pak Chu ni?

"Trust me." Suara Pak Chu kedengaran semula.

Trust you what??????

"Cha ni lembaplah!" Pak Chu tarik rambut aku sekuat hati. Nasib baik tak tersembam kut tak cium lantai dibuatnya. Pak Chu gelak besar. Daaz yang hampir cair dicapai lalu berlari masuk ke dalam rumah. Aku bangun dan terus kejar dia dengan hati mendongkol marah. Geram. Geram!

"Pakkkkkk Chhhhuuuuuuuuu! Come here yoooouuuuu!"

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!