Monday, June 13, 2011

rhapsody of love 4

Aku buka mata dalam keadaan terpaksa. Bagai nak pecah otak aku dengar pintu bilik aku diketuk berulang kali. Aku selak selimut lepas tu pergi juga buka pintu. Terpampang muka adik kat depan mata. Muka dia pun ala-ala kelat macam aku jugak. Mengantuk~

"Nape dik? Mengigau ye?" aku cakap dalam lembut padahal dalam hati panas aje. Aku paling pantang orang potong tidur aku. Mulalah angin satu badan. Tapi disebabkan makhluk yang kacau aku ni adik aku maka takkan nak buat-buat garang pulakkkk... kang nangis si adik ni mau mati aku. Biarpun si adik tu dah besar tagun tapi manja kededek tak boleh lawan laaa...

"Bukanlah. Abang Dash telefon adik. Dia ada kat bawah, nak jumpa angah."

Aku ternganga. "Betul-betullah dik?" Gi-la! Dah pukul 2.30 pagi dah weh~

Adik tarik muka. "Betullah! Dia telefon angah tapi tak angkat. Tidur mati ke apa? Pergilah turun cepat. Kang mati beku pulak pakwe angah tu."

Laju aje tangan aku tarik pipi adik. "Kawan baik okay!"

Dia tepis konon marah. "Gerak ar!"

"Ek eh.. budak ni. Derhaka nampak!" Aku cakap kemudian aku capai cardigan aku di belakang pintu dan sarungkan ke badan. Adik dah selamat dah 'menyelam' ke alam mimpi kat katil aku. Aku senyum nipis tengok adik sebelum kaki ni menapak ke luar rumah.

Aku jeling Dash yang tersengih-sengih tengok aku. Eeee... geramnya aku!! Boleh dia buat muka selamba dia kat sini. Orang mengantuk tau tak????!!!

"Pehal datang malam-malam buta ni? Tak tengok jam pukul berapa??? Tak rasa bersalah ke kacau orang tidur??" Aku marah. Mamat ni memang wajib dimarahi sekali-sekala kalau tak memang semput aku nak melayan otak dia yang sememangnya tak boleh nak follow tu.

Sengih. "Garangnya awak. Buruk muka."

Tengok tu... ada hati lagi nak mengusik. Aku debik jantan sekor ni karang!

"Nak cakap apa ni? Aku nak tidurlah. Kejap lagi nak gerak Penang pagi-pagi." Volume suara aku dah naik dah ni.

Dia buat muka. Aku tengok dia buka pintu kereta dia di bahagian penumpang. Dia keluarkan paper bag dua tiga biji. Aku kerut dahi. Dia ni baru balik memborong ke apa?

"Nah, untuk kau!" Dia hulur kesemua beg itu pada aku.

"Apa ni?" Aku nak tak nak aje ambil sebab tak tahu apa yang dia nak bagi kat aku. Dash ni bukannya betul sangat kepala otak dia. Silap-silap dia letak katak ke buaya ke apa ke....

"Macam-macam. Ada vitamins, CD lagu, magazines, medicines, sweaters, socks...errr... apa lagi ek?" Berkerut dahi Dash mengingat semua barang yang ada dalam beg-beg kertas ni. "Hah! Tisu pun ada. In case ko nak menangis kan.. kau boleh pakai." Dia gelak.

Terkebil-kebil mata aku tengok dia. Biar betul?? Aku letak barang-barang tu kat atas jalan sambil pandang dia dalam-dalam. Aku mendekatinya lalu dahi Dash aku sentuh. Aku gigit bibir.

"Tak demam pun." Aku usik dia sambil senyum-senyum. Tapi Dash tak senyum sekali. Dia diam dan tengok aku gaya nak tembus ke belakang. Senyuman aku mati bila tengok muka dia yang sedih semacam tu. Kenapa ye dia macam ni? Tak pernah-pernah datang tengah-tengah malam gini. Pelik je. "Why? What is it?" Aku pujuk dia.

Dash pandang bawah. "Ermm.. make sure bawa benda-benda tu karang."

Aku angkat kening. "Weh, kau ni pehal?" Pipi kanan Dash aku tarik. Dia tetap macam tu. Kaku memandang bawah. "Com'on. Janganlah nak menangis kat sini. Kerja-kerja nangis tu sepatutnya kerja aku. Bukan kau. Here, look at me." Janganlah kau nangis, Dash... janganlah..

Tiba-tiba, dia gelak. Aku dah pelik kat tepi dia. "Hissh! Slow sikit gelak tu. Kang abah dengar mampus kita."

"Agak lucu jugaklah kan..." Dia gelak lagi.

"Apa yang lucu?"

"Kau." Dia senyum. Hidung aku dicuit. Ish.. dia ni! "Heeiiii... sedih jugak eh nak tinggalkan kau. Tak sangka besar jugak efek kau dalam hidup aku. Bala!" Dia sambung gelak. Secara sesungguhnya, aku langsung tak faham dia mengarut apa. Aku rasa mungkin dia dah duduk lama kat luar ni. Sebab tu otak dia macam beku aje...

"Chempaka Zurilliana..." Haaa... ni pehal panggil-panggil nama orang ni? Aku kerutkan dahi aku. Seram aku tengok Dashiel Saiffullah malam ni. Heee~ tak retilah aku!

"Sayang aku tak?" Dash pandang aku dengan muka serius dia.

Erk?

"Sawan?" Aku tanya dia. Dia buat muka.

"Sayang tak?" Mendayu-dayu. Eeee..gelilah.

"Terlebih sinetron kau ni, Dash. Nama aje macam kartun dalam The Incredible tu tapi otak terlebih bunga," bebel aku. Pipi dah terasa panas entah kenapa.

Dia buat muka lagi. Aku gelak, cover.

"Soalan senang pun tak boleh jawab. Patutlah tak dapat straight A's." Pap! Aku ketuk kepala dia sekali. Harap kepala dia betul sikit lepas kena ketuk.

Dia gelak.

"Chem, sayang aku tak?" Dia tanya lagi lepas dia habis gelak. Aku pandang tempat lain. Muka, pipi, hati semuanya macam hangat je. Haiyooo, Chacha... he's just a friend laa.. Takkan itu pun nak blushing? Get a grip!

"Okay." Aku tengok Dash balik. "Aku jawab soalan kau tapi dengan satu syarat." Suara aku dah makin slow. Hallamaaaakkk... terasa macam ayu pulak sekarang ni.

Dash angkat kening.

"Err... jangan pernah lupakan aku." Aku cakap sambil buat muka serius. Mata aku semacam melekat pada wajah Dashiel. Tak boleh nak lepas. Dashiel Saiffullah...

Dia gelak. Pipi aku ditarik-tariknya. Hobi dia gamaknya. Pantang lepa ada je nak tarik pipi orang..

"Never, honey. I promise." Aku terkejut. Dekat sangat ni dengan muka dia. Aku undur beberapa tapak ke belakang sambil senyum tawar.  Bahaya.. bahaya..  nampak dek abah karang memang gulai lah aku.

"You and your gatal syndrome," gumamku rendah.

Dash rolled eyes. "So tell me..."

"Mende?" Aku buat pelik. Tak paham.

"Sayang aku?"

Bibir automatik tersenyum bila dengar soalan Dash diulang. Aku angguk.

"Very much, dear friend."

Dash senyum. Tapi senyum dia nampak pelik. Ke... mata aku je yang rasa senyum dia tu pelik. Hah! Apape jelah. "Ni tak reti-reti nak balik ke? Nak berkhemah kat depan ni?" Perli aku.

"Hoo! Menghalau." Dia tarik muka. Aku gelak. "Yelahhh... nak balik lah ni."

Aku tengok dia masuk dalam kereta dan tak lama lepas tu enjin Volkswagen dia berderum. Terpegun aku kejap. Yelaaa... aku mana ada kereta. Uhuk~

Tingkap kat tempat duduk sebelah pemandu, Dash turunkan. Aku tunduk semata-mata nak tengok dia.

"Bye,"ucap aku sambil lambai-lambai. "Bawak leklok kereta."

"Macam makcik-makcik punya pesanan." Gelak. "Pergilah tidur balik. Bye. Sweet dream. Dah sampai Penang mesej tau."

Sebaik aje aku angguk, Dash terus memacu kereta meninggalkan perkarangan rumah. Aku pusing badan nak masuk rumah dan terpandangkan paper bag yang banyak-banyak tu. Tiba-tiba, aku gelak sorang.

"Banyaknya nak sumbat dalam beg..." Kepala aku tak berhenti menggeleng.

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!