Friday, June 24, 2011

rhapsody of love 14

Walaupun Alor Gajah-KL tu tak lah macam Perak-Johor tapi rasa penat tu tetap ada sebab aku yang drive kereta. Terasa macam pak supir je tadi. Dah lah yang lain-lain bantai tidur, tak nak dah temankan aku bawak kereta. Harapkan radio je memekak-memekak.

Aku berbaring di atas tilam. Memang mengantuk sangat ni. Kalau tidur ni, memang lenyaplah asar aku. Haha. Boleh tak nak buat-buat tak sengaja terlepas? Mak bising tak? Mak bising okey lagi.. tu yang kat ATAS LANGIT tu... kena sambar dek petir dia baru tau. Beranilah nak terlepas-lepasnya!

"Angah." Suara adik tiba-tiba muncul apabila mata mula nak terlelap. Alahaiiii, kacaulah dia ni!

"Hmmm?" Aku jawab malas. Muka adik pun aku tak pandang.

"Mak tanya angah nak makan tak?"

Makan? Makan amendenya pukul 4.00 petang ni?? Oh, ye... aku tak makan tengah hari tadi. Patut pun mak tanya.

"Hmmm..." Tu aje yang keluar dari mulut sebab dah nak terlelap benar dah ni. Bantal ni terasa macam empuk betul. Sebelum ni takde laaa empuk sangat..

"Angah."

"Hmmm.." Apa dia adik ni? Heesshhhh...

"Angah marah adik ke?"

"Hmmm." Apape jelah dik.. Angah ngantuk.

"Angah marah pasal Abang Dash?"

"Hmmm!" Hishhh.. sibuklah. Nak tidur ni...

Eh? Apa?

Aku buka mata. Pandang ke belakang dan tengok adik dah takde. Mungkin dah balik bilik dia. Adehhh... apa aku dah buat ni?? Kan adik dah merajuk!

Aku pun cepat-cepat bangun dari tilam. Walaupun terasa macam ada magnet dalam badan untuk melekat lagi di tilam tapi adik tu siapa pula nak pujuk kalau aku tak pujuk sendiri? Ni la payah jadi angah bertauliah. Aku buka pintu bilik adik dan melihatnya sedang berteleku di birai katil. Adik berwajah mendung. Semendung awan di luar sana. Tersungging senyuman lucu di bibirku.

"Merajuk?" Aku usik dia.

Adik buat tak layan. Aku duduk di sebelahnya sambil memeluk bahu si adik dengan tangan kiri. Kepalanya aku cium. Wangi rambut budak ni. Pakai syampu apa dik? Angah nak pinjam.

"Tak baik merajuk dengan angah tau." Aku dah mula mengayat.

Diam lagi.

"Adikkkkk! Janganlah gini. Kang angah malas belanja skinny jeans baru tahu." Liatlah pulak si Dahlia Zurinna ni! Nak merajuk-rajuk pula.. Awak tu dah besar. Ingat chantek ke merajuk?

"Angah marah adik ke?" Haaa! Dah mula bercakap tu... bagus.. bagus...

"Pehal pulak angah nak marah adik terchenta angah ni? Takde kerja langsung," aku cakap gelak-gelak.

Dia tengok aku. "Kat kampung hari tu, angah macam marah kat adik je. Tak tegur adik pun."

Erk?

"Yeke? Angah okey je." Aku senyum kelat.

"Angah tak suka adik cakap pasal Abang Dash ye?"

Nama tu lagi. Senyuman serta-merta mati. Mataku tajam menikam mata adik.

"Angah tak suka?"

Aku mengeluh. "Takde laa.. Angah cool je."

"Tipu ah." Adik aku tak percaya. " Angah dengan Abang Dash gaduh ke??? Bukan angah baik ke dengan dia?"

Nak jawab apa ni?

"Angah jawablah.."

Apa ek?

"Angah?"

"Abang Dash dah takde." Aku berkalih memandang ke luar tingkap. Hari masih mendung. Hati aku pun jadi mendung. Seolah-olah berjangkit dengan awan di luar sana. Aku tundukkan muka sebab tak nak adik nampak muka sedih aku ni. Pathetic aint it?

"Apa maksud angah ni?" Suara adik naik dua volume. "Abang Dash mati ke?"

"Entah. Mati.. hidup.. hilang.. ghaib... angah tak tahu. I dont have a clue." Aku berdehem dua tiga kali membetulkan suara. "Angah lost contact dengan dia masa angah di matriks lagi. Since then angah dah tak jumpa dia."

"Angah tak cari dia?"

Aku pandang adik. "Cari. Lepas tu berhenti. Angah dah penat nak cari."

"Dia tak cari angah?"

"Bukannya angah yang hilang."

Adik senyap kemudiannya. Dia merenung lantai sedalam-dalamnya. Aku pun dah tak tahu nak cakap apa. Balik-balik hal mamat tu jugak yang berselirat dalam otak. Berselirat sebab aku yang jadikan ia berselirat. Padahal boleh je aku nak lupakan semua ni. Padahal boleh je aku move on.

Tapi kenapa aku yang tak nak? Ugh~

"Sorry, ngah.." Aku pandang adik sebab suara dia macam nak menangis. Haha. Aku pecah gelak. Adik ni buat drama pula. Tadi merajuk lepas tu nak menangis. Lawak... lawak.

"Tara hal laa..." Dahi dia aku cium sekejap. Sebagai kakak mithali, aku kenalah tunjuk aku ni sayang kat adik kan? Perasan betul aku! But the truth whaaaattt? Dia sorang je adik aku. Aku nak sayang siapa lagi kalau bukan budak ni? Along tu bukannya ada selalu kat rumah nak bermanja-manja pun..

"Eh, angah!" Tiba-tiba adik aku bertukar mood ceria. "Abah kasi adik buat medic!!"

Terbeliak mata aku pandang adik. "Biar betul?"

Adik angguk laju-laju. Seronoknya dia!

"Banzai! Lepas ni angah ada geng laaa..." Aku peluk dia erat-erat. Aku pula terlebih happy. Mungkin sebab aku gembira dia dapat buat apa yang dia nak buat. Sebelum ni, masa zaman aku dan along, jangan haraplah abah nak open-minded gitu. Mungkin jugak sebab budak ni anak bongsu.. abah lebih soft dengan dia. Hah! Tak aci sungguh.

"Lepas ni adik pun bau kadaver laaa.." Aku usik dia. Ingat haruuuuummm ke bau mayat tu? Ewww~ Mau pengsan kalau tak cukup kuat.

"Alaaa... formalin je kut." Jawab adik riak.

"Chet! Belum apa-apa dah nak riak. Mencemar duli seorang doktor betul dia ni."

"Eh? Angah doktor ke? Ingatkan arkitek."

Perghhh! Pedih! Pedih.

Aku tarik pipi adik sekuat hati. Dia gelak aje. Sakai punya adik. Berani dia ungkit isu sensitif tu dengan gaya selamba je. Derhaka!

"Angah potong duit raya tahun ni!" Aku ugut dia.

"Eh! Apa pulak?!"

No comments:

Post a Comment

sekupang.. dua kupang.. tiga kupang.. nah! aku kasi kat hangpa!